Historische vereniging

Historische Vereniging "De Zijpe"

Homepage HVZ De Zijper Historie Bladen (ZHB) Zoekresultaat

Zoekresultaat:    Kerk   (in veld: Rubriek)     

Aantal gevonden publicaties : 14   (uit: 1265)


Uitgebreid zoeken
Gesorteerd op:  Artikelnummer

Klik op publicatie voor vergroting en meer informatie

1. Artikelnummer: 2023040913  
200 Jaar geleden zijn kerk en staat (nog) innig verbonden
ZHB 2023-04;   auteur: Prij, J. (Jan)    (1815-1820)
Vanwege mijn interesse in de kerk(geschiedenis) kreeg ik van onze voorzitter twee sinaasappelkistjes vol met papieren over de kerk in Petten en de Zijpe. Bij wat nader inzien zijn de documenten uit de 19de en 20ste eeuw ontoereikend om er een sluitend verhaal over de kerk in Petten of de Zijpe uit te destilleren maar wel voldoende intrigerend om nader te bekijken. Er blijkt onder andere uit dat er een grote bemoeienis was van de landelij - ke overheid met de plaatselijke (Nederlands Hervormde) gemeente. Dit was voor mij verbazingwekkend want ik dacht dat sinds de Franse revolutie kerk en staat, zeker financieel, gescheiden waren. Ik besloot dan ook dit wat beter te bekijken en in dit artikel laat ik zien hoe die afhankelijkheid blijkt uit de documenten in het sinaasappel- kistje. Verder kan ik het niet laten om sommige, in mijn ogen bijzondere, details te vermelden.
  • JAAR GELEDEN ZIJN KERK EN STAAT (NOG) INNIG VERBONDEN.
  • Vanwege mijn interesse in de kerk(geschiedenis) kreeg ik van onze voorzitter twee sinaasappelkistjes vol met papieren over de kerk in Petten en de Zijpe.
  • Bij wat nader inzien zijn de documenten uit de 19de en 20ste eeuw ontoereikend om er een sluitend verhaal over de kerk in Petten of de Zijpe uit te destilleren maar wel voldoende intrigerend om nader te bekijken.
  • Dit was voor mij verbazingwekkend want ik dacht dat sinds de Franse revolutie kerk en staat zeker financieel gescheiden waren.
  • Het bleek al snel dat de documenten van de kerk in Petten gaan over de periode 1815 tot 1921 en die van de kerk in de Zijpe over de periode 1905 tot 1957.
  • Dit is niet een kerkelijke instantie maar een hoge rijksambtenaar de Commissaris-Generaal Repelaer van Driel die provisioneel belast is met de zaken van de hervormde en andere erediensten behalve die der katholieOndertekening van de oproep tot een Dankdag lemaal duidelijk hoe de staat moet omgaan met de kerk.
  • Het is van 7 januari 1816 en betreft het besluit een algemeen reglement voor het bestuur van de hervormde kerk in Nederland vast te stellen.
  • In het besluit wordt stevig neerBesluit tot het vaststellen van een Algemeen Reglement voor het Bestuur van de Hervormde Kerk (7 jan 1816) wordt een staatszaak dus.
  • Vervolgens zien we dat dit voorstel is gebaseerd op een consulerende (raadgevende) commissie tot de zaken der Hervormde Kerk.
  • Hij moet een hele nieuwe organisatie van de hervormde kerk optuigen en bemannen.
  • In grote lijnen komt het overeen met de kerkvisitatie die tot 2018 werd gehouden in de protestantse kerk.
  • Dit besluit is wel weer `gezien door een regeringsfunctionaris n.l. de Directeur- Generaal voor de Zaken der Hervormde kerk enz.
  • Van 2 november 1818 is een brief bewaard van koning Willem waarin hij besluit dat de kosten die gemaakt worden door commissies voor het `horen van onderhandelen met en het overbrengen van beroepingsbrieven aan een nieuwe predikant niet langer in rekening gebracht mogen worden bij de kerk of een diaconaal fonds. Dit besluit dat overigens te Brussel is genomen is mede ondertekend door de secretaris en Adviseur bij het Departement voor de Zaken der Hervormde Kerk enz.
  • Mocht het zo zijn dat de tijdelijke Gouverneur geen lid van de Hervormde Kerk is dan zal de Koning een ander lid van het Provinciaal College tot voorzitter benoemen.
  • Dit Provinciaal College heeft in totaal zeven leden waarvan er naast de voorzitter nog vier door de Koning benoemd worden te weten twee leden van de Gedeputeerde Staten en twee andere aanzienlijke leden der Hervormde Kerk.
  • Niet bij de kerk maar zeker ook niet bij welke vereniging dan ook.
  • Conclusie Uit de documenten die in de sinaasappelkistjes zijn opgeborgen blijkt dat twee eeuwen geleden de Nederlandse Staat niet alleen toeziet op de organisatie en financi n van de Hervormde Kerk maar dat alle besluiten hierover goedgekeurd moeten worden door de staat.
  • Ook blijkt dat de kerk in meerdere opzichten financieel afhankelijk is van de staat.
  • Het feit dat aan geen andere figuur in de kerk zoveel kerkorde-artikelen worden gewijd wijst er op dat men het vanaf de Reformatie nodig heeft gevonden de predikant een gareel aan te leggen.
  • Om te voorkomen dat hij zijn boekje te buiten gaat en in gemeente en kerk gaat heersen in plaats van dienen. 4 Opmerkelijk dat hierbij niet de kosten van de predikant expliciet worden genoemd. 5 W.H. den Ouden.
  • De ontknoping der zilveren koorde; de geschiedenis van de rijkstraktementen in de Nederlandse Hervormde Kerk. 2004.

 

2. Artikelnummer: 2022021520  
Ned. Hervormde Evangelisatie in Schagerbrug
ZHB 2022-02;   auteur: Prij, J. (Jan)   
Op 7 juli jl. kreeg Marjan Marees (Zijper Museum) een telefoontje van Jacob van Zetten uit Burgh-Haamstede. Zijn vader was evangelist (hervormd) in Schagerbrug van 1944 tot 1954. Bij zijn emeritaat in 1982 kreeg hij van mevrouw Bakker-Manders uit Schagerbrug een door haar gemaakte tekening van een kapel die aan de rand van Schagerbrug, aan de zuidzijde van de Schagerweg, stond. Die zou volgens hem zijn ingewijd in 1940 en bestaat allang niet meer. Wanneer ze is gesloopt weet hij niet. Hij kon hierover echter niets in de archieven vinden en hoopte dat wij in Schagerbrug meer zouden weten. In dit artikel beschrijf ik wat er, naast de informatie van Jacob van Zetten, met hulp van Anke van Loo-Mulder, Marjan Marees en Gonno Leendertse tot nu toe uit het wereldwijde web en het Zijper Museum is opgevist over de hervormde evangelisaties in het algemeen en die in Schagerbrug in het bijzonder.
  • Wel staat vermeld in de Inventaris Bouwvergunningen Gemeente Zijpe (1904-1989) dat in 1940 vergunning is gegeven voor de bouw van een houten kerk in opdracht van de Nederlands Hervormd/Gereformeerd1 aan de Schagerweg met het destijdse kavelnummer D 2251.
  • Dit wist ook Rens Waiboer die verder vertelde dat in 1942 de kerk ook als klaslokaal voor de eerste klas werd gebruikt.
  • De oprichting van een evangelisatiepost bleek in de meeste gevallen het gevolg van de modern-orthodoxe controverse binnen de Nederlands Hervormde Kerk (NHK).
  • Nog geen 17% bedoelde het specifieke evangeliseren ofwel de van het christelijk geloof en daarmee van de kerk vervreemd geraakten daarvoor weer te interesseren.
  • Hervormde Kerk om te buigen in de meer orthodoxe richting. Voor ondersteuning konden de evangelisaties aankloppen bij de Nederlands Hervormde Bond voor Inwendige Zending op Gereformeerde Grondslag en bij de Gereformeerde Bond van de NHK.
  • Het streven was hen op te nemen in de kerk.
  • In een artikel in de `Waarheidsvriend het huisorgaan van de Gereformeerde Bond in de Nederlands Hervormde Kerk van 26 augustus 2021 wordt een iets genuanceerder beeld geschetst van de evangelisaties.
  • Daar schrijft Dr. C.M. van Driel uit Bennekom dat de evangelisaties vooral daar ontstonden waar de meerderheid een minderheid in de kerk geen ruimte gaf.
  • Voor al deze evangelisaties geldt dat de leden `gewoon lid blijven van de Nederlands Hervormde Kerk.
  • Na 1951 is er een proces op gang gekomen waarin de evangelisaties steeds meer werden ge ncorporeerd in de kerk al dan niet als buitengewone wijkgemeente.
  • De evangelisatie in Wieringerwaard bestaat nog steeds niet meer als evangelisatie maar Hervormde evangelisaties in Nederland 2267248-ZIP_63_nr2_2022.indd 17 Het verenigingsgebouw Pni l te Wieringerwaard 17. 14-06-2022 09:05 sinds 31 januari 2017 als zogenoemde Hervormde Wijkgemeente van bijzondere aard van de Protestantse Kerk Nederland (PKN)4. De kerkdiensten worden gehouden in het Witte Kerkje en het verenigingsgebouw Pni l aan de Noord-Zijperweg wordt onder meer voor vergaderingen gebruikt.
  • Het is nooit een afzonderlijke kerk of wijkgemeente geworden wat betekende dat er bij het bedienen van sacramenten zoals doop en heilig avondmaal een ouderling uit de hervormde gemeente aanwezig moest zijn.
  • Kerk.
  • Op 16 juni 1945 wordt Jacob het eerste kind van het echtpaar Van Zetten in de kerk geboren10.
  • Hervormde evangelisatieverenigingen in Nederland (1855-1951) DNK dec. 2009 4 https://www.hervormdwieringerwaard.nl/historie 5 https://www.hervormdschagen.nl/een-stukje-geschiedenis 6 J. Prij Geschiedenis van de gereformeerde kerk van Schagerbrug ZHB200803.
  • Dhr Bastmeijer uit Alkmaar wilde in 1938 het oude gereformeerde kerkje aan de Schagerweg 72 kopen om te gebruiken als kerk voor de Hervormd Gereformeerde Evangelisatie. 7 J. Prij ZHB200803.

 

3. Artikelnummer: 2007041223  
Het ontslag van Willem Mol of de plaats van de eerste vermaning van de Doopsgezinde gemeente in de Zuid-Zijpe. Deel 2
ZHB 2007-04;   auteur: Numan, K. (Karel); Dekker, P. (Piet)    (1822-1974)
  • In het Rijksarchief Noord-Holland te Haarlem vonden we over de situatie betreffende het bezit van de doopsgezinde gemeente Zuid-Zijpe aan de Burgervlotbrug de volgende aantekening in een ‘Memorie van berekening’ 19: 16 Menn(oniete) Gem(eente) Zijpe 12 roeden Erf of Tuijn af 5 Stellen van een hek tot afscheiding van de Rijksgrond leggen van een dam etc: voor alles ƒ 60:-- ƒ 190:- ---------ƒ 250:-en een klein Stukje grond aan het Rijk behorende gelegen tusschen de Menn: Kerk en pastorij op zich zelfs van geen waarde tevens aan de Menn: Gemeente af te staan.
  • Op 31 maart 1828 24 kocht Lammert Munter uit het bezit van vader Jacob Munter, gehuwd met Trijntje Korn, en getaxeerd op 360 gulden: ‘Een half huis, zijnde het achterste gedeelte met een annex timmermanswerkhuis, benevens het geheele erf, staande en gelegen aan de Mennonite buurt in de Zijpe, belend met de Mennonite kerk ten noord westen en de pastorij der Doopsgezinde Gemeente ten zuidoosten’.
  • De rest van de 19e en de 20e eeuw Alkmaarsche Courant van 25 april 1869 bevatte deze advertentie betreffende de aanbesteding van het slopen van de oude kerk en het bouwen van eene Kerk en Consistorie.
  • Op deze foto zijn nog heel goed de vier hardstenen pilasters met diamantkoppen te zien, waardoor het gebouw veel meer het uiterlijk van een kerk had.
  • Op 31 december 1974 35 werd namens de ‘Doopsgezinde Gemeente Zuid-Zijpe’, door de voorzitter W. Bouwes, aannemer te Burgervlotbrug, voor 10. 000 gulden de kerk met kosterswoning van de doopsgezinden, toen met het nieuwe Sectienr. G 1326 (eerder G 452), groot 8 aren en 80 centiaren, verkocht aan Arie Struijf, timmerman, eveneens woonachtig te Burgervlotbrug.
  • Op de tekening zouden we immers, als het zou gaan om de vermaning, de kerk van Eenigenburg niet kunnen zien, en ook de West-Friese Omringdijk niet.
  • Op 12 december 1869 is de kerk ingewijd met een eerste feestelijke dienst. .

 

4. Artikelnummer: 2006041517  
De kerk in het midden. De kerk van St. Maartensbrug en het waterschap Zijpe en Hazepolder
ZHB 2006-04;   auteur: Olieman, N. (Klaas)    (1596-1983)
  • Bij het vaststellen van de kavelcondities werd onder meer bepaald dat “waar de kaart in het midden van de polder een kruis aanwijst één vierkante morgen (= 0,93 ha) zou worden afgetrokken als zijnde bestemd voor het bouwen van een kerk”.
  • Ook daarin stond een bepaling voor de plek van een te bouwen kerk: “ ’t Parck van de grootte en kleine H (…) voor de opbouwing van een kerck ende tot onderhout van eenen Dienaar des Goddelijcken woorts vrij van alle lasten van Dijckagien”.
  • Na een aantal verbouwingen kreeg de kerk in St.
  • In de grote rekening van 772 zien we daartegenover een uitgavenpost van ƒ 8740 staan, zijnde de aflossing en rente van geldleningen die waren opgenomen om de kosten te kunnen betalen van het reparereren van de sluis te Oudesluis in de jaren 764 en 765 en het onderhoud aan die sluis in 77. onderhoudsplicht van kerk en predikant Uit rekeningen van na 772 blijkt dat het polderbestuur geen bezwaar had tegen de onderhoudsplicht van de kerk te St.
  • Het polderbestuur negeerde wat later zelfs de bekende staatsregelingen en koninklijke decreten over de scheiding van kerk en staat… Bij de hiervoor genoemde openbare verkoping bleek Fragment van de kaart van Zoutman 1664/65: St.
  • Aangegeven is ’t Kerckhoff’ ongeveer op de plaats van het huidige. DE KERK IN HET MIDDEN. De kerk van St.
  • Voor deze schuld werd jaarlijks een variabele rente betaald in de vorm van onderhoudskosten aan de kerk en pastorie te St.
  • Het bestuur van het waterschap ‘De Schermer’ besloot al in 735 het beheer over de kerk via een afkoopsom van de hand te doen.
  • In het waterschap ‘De Purmer’ werden, na een proces in 865, de fondsen waaruit het onderhoud werd betaald toegewezen aan de kerk.
  • Ook waterschap ‘De Beemster’ heeft sinds 8 4 geen financiële verplichtingen meer aan de kerk.
  • Scheiding van kerk en staat In 798 brak de Nationale Vergadering met het beginsel van de Staatskerk.
  • En de verhuring van de zitplaatsen in de kerk te St.
  • Zij hadden het toezicht op de kerk. overdracht eigendom Maar op 29 maart 842 droeg het polderbestuur dan toch eindelijk het eigendom van de kerkgebouwen in Schagerbrug en Oudesluis alsmede de pastorie in Schagerbrug over aan de hervormde gemeente Zijpe.
  • En per 30 maart 864 werd door het polderbestuur afgezien van de inkomsten voortvloeiende uit het verhuren van (mannen)zitplaatsen in de kerk van St.
  • Met het onderhoud van die kerk en van de pastorie aldaar belastten zich in het vervolg echter wel dijkgraaf en heemraden (het Dagelijks bestuur) van de Zijpe en Hazepolder.
  • Maar het bestuur van de hervormde kerk is het niet eens met dit aanbod en vraagt ƒ.400.000.
  • Als raadsman neemt de kerk mr Bregman uit Den Helder.
  • In 978 moest er een nieuwe bliksembeveiliging op de kerk van St.
  • Het waterschap Aangedijkte Landen en Wieringen en de Nederlands Hervormde gemeente Zijpe kwamen het volgende overeen: het waterschap draagt kerk en pastorie te St.
  • De kerk van St.

 

5. Artikelnummer: 2006041414  
Het raadsel van een grafschrift (St. Maartensbrug)
ZHB 2006-04;   auteur: Klant, P.T. (Piet)    (1861-1910)
  • Als je de poort naar de kerk binnengaat ontdek je links van het gebouw een veldje met een aantal oudere graven.

 

6. Artikelnummer: 2006031618  
Wat een verhaal, Willem Mol
ZHB 2006-03;   auteur: Numan, K. (Karel)    (1745)

 

7. Artikelnummer: 2003021517  
Het paneel van de vrijheer. Vondst in de voormalige kerk van Petten
ZHB 2003-02;   auteur: Loo, L.F. van (Frank)    (1250-2003)
  • 56Inleiding In de voormalige hervormde kerk van Petten, op het Plein 1945, zijn onlangs een beschilderd paneel en een bordje met tekst gevonden.
  • De kerk verloor een aantal jaren geleden zijn functie en werd door het kerkbestuur ‘afgestoten’ aan de gemeente.
  • In ieder geval dat van Sandenbergh Matthiessen, gezien de sterke overeenkomst met het wapen op de steen naast de voormalige kerk van Petten (zie afbeelding).
  • In de muur tussen de nieuwe Nederlands-Hervormde kerk en de witte klokkentoren werd deze historische steen, afkomstig uit de gevel van het oude Pettemer gemeentehuis, aangebracht.
  • Aldus geschiedde en de heer W. Rappard, specialist 19e eeuw, werd om hulp gevraagd. HET PANEEL VAN DE VRIJHEER Vondst in de voormalige kerk van Petten L.F. (Frank) van Loo Foto A. Tas.

 

8. Artikelnummer: 2003011724  
Een Zijper predikant die deze polder nog heel lang zou heugen. Dominee Florentius van Hoorn
ZHB 2003-01;   auteur: Dekker, P. (Piet)    (1699-1708)
  • Neel Bouwens was nog altijd bereid deze ten gunste De kerk van Oudesluis door Hendrik de Winter.
  • De handelwijze die deze dominee zich had gepermitteerd is welhaast uniek in de historie van de gereformeerde (hervormde) kerk binnen ons land.

 

9. Artikelnummer: 2002042022  
Het kerkje van Petten
ZHB 2002-04;   auteur: Belonje, J.    (1546-1931)
artikel in 1931 geschreven
  • De oude schrijvers vermelden, dat het de Heilige Willebrordus geweest is, die in het eind der 7e eeuw daar te Petten reeds een kerk heeft gesticht.
  • Van een eens door duinen beschermd visschershaventje aan de Zijpe werd Petten keer op keer overweldigd door onstuimige stormen en watervloeden, die huizen en kerk vernielden en zoodoende tot een plek die van lieverlee meer en meer door kunstwerken tegen het geweld van de zee in bescherming moet worden genomen.
  • Vaak daarna nog zijn én de nieuwe overstroomingen én het stelsel van ‘wijken voor de zee’ in de middeleeuwen toegepast op de dijken ter plaatse, de oorzaken geweest dat Petten het na den genoemden ramp nog vier malen moest verduren dat zijn kerk verder landinwaarts werd herbouwd.
  • Voor het onderhoud hunner kerk bezaten de regeerders van Petten reeds sedert onheugelijke tijden het recht om van de visch, die aldaar op den afslag werd aangebracht het zogenoemde ‘godsgeld’ te heffen.
  • De Tegenwoordige Staat1 vermeldt, dat “alle versche visch, welke te Petten voor vervoer werd ontscheept, óók daar moest worden ‘afgeslagen’ waarvoor een veertigste penning betaald wordt, ten behoeve van de kerk, pastorij en kosterij, en nog een veertigste penning uit welken het vuurbaaken onderhouden wordt en die tevens tot eene Assurantiekas dient voor de visschersschuiten, welke verongelukken of voor het volk, dat door den vijand genomen wordt.” Lamoraal, graaf van Egmond, bevestigde dit privilege als Heer van Petten reeds op 27 Juli 1546 en later hebben Jonkheer Dirck Sonoy, de gouverneur van den Prins in het Noorderkwartier en Joost van Veen, de baljuw van het graafschap Egmond, het elk nog weer eens afzonderlijk bevestigd, respectievelijk op 23 Februari 1573 en 21 November 1574.
  • De oude kerk was dus bouwvallig geworden, en wat er toen gebeurde – een vers op een wandbord in de kerk vertelt het ons, de kerk zelf sprekende invoerend: Verouderd, in ’t verval geraakt Werd ik ten gronde toe geslaakt (1846) Doch dad’lijk uit het puin herboren Verrees ik kleiner dan te voren Maar met een schoolgebouw verrijkt ’t Geen thans aan mijne zijde prijkt Van dat ‘prijken’ is niet veel meer te zien.

 

10. Artikelnummer: 2002031621  
Er was eens een kerkhof in het Zijperkloosterbos
ZHB 2002-03;   auteur: Paarlberg-Waiboer, T.    (1852-1865)
  • In ditzelfde bos was reeds in de 17e eeuw een ‘Rooms Catholieke kerk’, een zogenaamde “schuilkerk”.
  • Dat was een aan het gezicht onttrokken kerk, waar min of meer stiekem kerkdiensten en bijeenkomsten werden gehouden.
  • Diezelfde zondag is door de pastoor aan de kerkeraadsleden, of kerkmeesters zoals ze toen genoemd werden, het aanbod gedaan van de schenking aan de kerk van het gekochte stuk grond, op voorwaarde dat die grond zou worden ingericht tot een R.C. begraafplaats.
  • Dat het stuk grond daartoe geschikt is gelegen in het zoogenaamde kloosterbosch te beginnen nabij het bleekveld bij het klooster in den ruigen weg en eindigende aan de zoogenaamde driesprong, geheel belendende aan de tuin achter de R.C.Kerk.
  • Om tot een einde te komen verzoek ik Zaterdag den Heer de Goede op gister met Ued. te bepalen mijne overeenkomst op heden voormiddag, waaromtrent ik gistermiddag van de Goede berigt ontvang, dat die tijdsbepaling goed was, maar dat het stukje Bosch moest getransporteerd worden op de kerk, waarbij ik met Z.Ed. bepaalde dat hij dan als kerkmeester bij het transport moest zijn, hetwelk hij goed vond en bepaalde met mij de Carpentier af te halen en dan ten Uwent te komen om de acte te passeren.
  • Het klooster was een huis gelegen in het Kloosterbos naast de kerk en pastorie en was eigendom van de R.C Gemeente.
  • Klopjes waren ongehuwde R.C. vrouwen die met een soort hamertje bij de gelovigen aanklopten ten teken dat de pastoor in de kerk aanwezig was.
  • Aan Nottelman werd voor baren, schutten, touwen, graven en vermaking der kleine boet ter plaatsing der baren etc. en voor veranderingen in de kerk ƒ 54,54 betaald.
  • Doordat op maandag 13 juni 1865 ’s middags tussen drie en half vier de bliksem insloeg met als gevolg dat de kerk en de pastorie met inventaris en toebehoren binnen enige ogenblikken geheel en al door de vlammen werden verteerd, kwam er een einde aan kerk en kerkhof in de Ruigeweg.
  • De plannen om een nieuwe kerk aan de Grote Sloot te Burgerbrug te bouwen werden al gauw gesmeed en om de mensen vertrouwd te maken met de nieuwe kerk was er in de winter al een eigen kerkhof aangelegd bij deze nog te bouwen kerk.

 

11. Artikelnummer: 2002021920  
Waar lag in de vroege Middeleeuwen het kerkelijk centrum van Kennemerland?
ZHB 2002-02;   auteur: Siewertsen, W.    (1063-1421)
  • 20Om deze vraag te beantwoorden is het nodig ons eerst te verdiepen in de organisatie van de kerk in de vroege middeleeuwen.
  • Volgens Schäfer zou personatus, dat voor het eerst in de 12e eeuw schijnt voor te komen5, oorspronkelijk het bezit van een kerk en haar inkomsten betekenen, in tegenstelling tot de fungerende rector.
  • Bartel van Strien, rector van de kerk van Petten en kapelaan van de kapel op de Aelbrechtsbergh werd rector in Bodegraven, Gerrit Huigensz. van Alkmaar, rector in Bodegraven, werd rector in Petten en kapelaan op de Aelbrechtsbergh.
  • Elisabethsvloed (1421) de kerk in Petten dat Hontsbosch hiet stond, werd niet beleend.
  • Er zijn drie aanwijzingen dat de kerk van Petten in de vroege middeleeuwen een speciale plaats innam in Kennemerland.
  • Het zuiderambacht van Petten, waarin de kerk stond van Petten dat Hontsbosch hiet, is altijd onder het rechtstreeks gezag van de graaf gebleven.

 

12. Artikelnummer: 1999022224  
De Rooms-Katholieke parochie te Zijpe
ZHB 1999-02;   auteur: Olieman, N. (Klaas)    (1632- 2000)
lijsten van pastoors en kapelaans
  • Nieuwe kerk Noord-Zijpe Aldert Kruijer, eigenaar van Hoeve Stolpwijk aan de Stolpen bood, naast zijn boerderij, bouwgrond aan voor de bouw van de nieuwe kerk.
  • Nadat er grond was aangekocht van de buitenplaats 'Jagerslust' (nu 'De Zandstee') kon er in Noord een nieuwe kerk worden gebouwd, die met kerstmis 1863 in gebruik werd genomen.
  • Nieuwe kerk(en) Zuid-Zijpe In Zuid was men ook al geruime tijd bezig om aldaar een nieuwe kerk te bouwen. H. Balvers bood zijn grond aan, maar ook deze plek was te excentrisch geHouten kerk te St.
  • Nadat de kerk in de Ruigeweg door brand verloren was gegaan, kwam er wat meer schot in de kwestie.
  • Met kerstmis 1866 kon de nieuwe kerk aan de Burgerbrug in gebruik worden genomen.
  • Maartenszee een houten kerk gebouwd.
  • Aa. 1746-1766 J.B. Lazaar. 1766-1777 M. van Beesten., 1777-1787 G. Stadhouder. 1787-1797 M. Everard. 1797-1808 J.F. Polman. 1808-1814 C.J.C. Blankevoord. 1814-1851 J. van Deijsen. 1851 - 1860 P.L. Duvergé. 1860-1863 L.C. Spoorman. 1863-1863 J.G.H. Geerlings. 1863-1870 J.H. Kappelhof; vanwege de bouw van een nieuwe kerk in Zuid 'Bouwpastoor'. 1870-1872 Gerardus Casparus van Oort. 1872-1878 Petrus Antonius de Bruijn. 1878- 1885 Johannes Josephus Vernieuwe. 1885- 1889 Wilhelmus van Stee. 1889-1891 Petrus Johannes Buijs. 1891 - 1900 Leonardus Kleiweg. 1900-1903 Casparis Cornelis Vermeulen. 1903 - 1908 C.J.B. Olifiers. 1908- 1913 J.C.F. Jansen. 1913 - 1920 A.G. Rhee. 1920 -1925 T.J.J. de Kok. 1925- 1929 Nicolaas Johannes Bakker. 1929-1933 A.A.M. Heijdeman. 1933 -1939 Perus van Kampen. 1939- 1940 Cornelis Hermanus Olsthoorn. 1940 - 1944 Nicolaas Moolenaar. 1944- 1947 J.H. van Houten. 1947-1951 W.N. van Leeuwen. 1951 - 1956 Johannes Karskens. 1956- 1958 Cornelis Roest. 1958 - 1969 A.F. Bisschop. 1969-1974 Petrus Thoedorus Brinkman. 1974 - 1977 Martinus van Langen. 1977-1985 A.F.M. Goedhart. 1985 - 1988 P.J.H. Chapel. 1988 - 1996 J.N. Timmer."' 1996 ­heden Drs. A.J.M. Hendriks.
  • Stok. imm De RK-kerk te 't Zand omstreeks 1930.
  • Maartensbrug. RK-kerk en pastorie van de parochie Onze Lieve Vrouw Geboorte ZuidZijpe te Burgerbrug. .

 

13. Artikelnummer: 1999021516  
Kerkgebouw te Petten beschadigd door mijn
ZHB 1999-02;   auteur: Klant, P.T. (Piet)    (1916)
  • De afzender was, zoals aan het slot van de brief was vermeld, 'den consulent' B. Nieuwburg te Sint Maartensbrug en het ging over de Hervormde Kerk in Petten.
  • Dit was dus ook in 1916 al mogelijk! Je vraagt je af wat de kerk van Petten met de Hervormde Gemeente van Sijbekarspel van doen heeft.
  • De ontploffing had grote schade aangericht aan de N.H.­Kerk.
  • Als je op goedkeuring van deze fondsen moest wachten was de kerk intussen wel ingestort! En de Kerkvoogdij van Petten zelf dan? "Och, die wat van Petten gehoord heeft, begrijpt wel dat daar niets gedaan kan worden.

 

14. Artikelnummer: 1987032022  
Gedenkwaardigheden uit kerken
ZHB 1987-03; uitgave nr. 19;   auteur: Nederkoorn, J. (Joop)    (1712, 1944-)
  • Men wilde oudtijds graag in de kerk begraven worden.
  • Wie in de kerk een grafsteen had, was als het ware nog steeds lid van de kerkelijke gemeente en toonde in de opschriften zijn geloof in hiernamaals en wederopstanding, maar wilde ook graag z^jn welstand en maatschappelijke rang zien geboekstaafd.
  • Hervormde kerk te St.
  • De kerk in Edam staat bekend om de vele graven met familie tekens.
  • Werkelijk onvervangbaar z^'n de bemoeienissen van Belonje geweest met de in 1944 op last van de Duitsers afgebroken kerk in Petten.
  • Toen Petten in 1943 werd afgebroken bestond er eerst enige hoop dat de kerk kon bleven, maar in mei 1944 was het ook met de kerk gedaan.
  • Hy schrijft: "Ik ben vier maal naar Petten gereisd en heb aan-teekeningen gemaakt van te voorschijn gekomen oude grafstenen ter plaatse waar de kerk stond, en bovendien nog een aantal wryfsels van de meest markante objecten." (briefcopie ontvangen via P. Glas).
  • Over kerk en kerkhof te Petten meer in het komende Petten-nummer van ons blad. J. Nederkoorn .

 

 

Uitgebreid zoeken


Historische Vereniging "De Zijpe", p/a Theo Volkers, Julianastraat 102, 1756 JP 't Zand
WWW: www.dezijpe.nl
Laatste wijziging binnen getoonde publicaties: 11 januari 2024
Informatie: info@dezijpe.nl