1. |
|
Artikelnummer: 2006011113
Het Noord-Hollandse kustspoor (werkspoor); deel 4: Van de Leihoek naar Camperduin
ZHB 2006-01; auteur: Verboom, W. (Wim) (1796-1953)
- Bij de Leihoek wordt een kade aangelegd zodat materialen vanuit schepen op het werkspoor konden worden overgeladen. HET NOORD-HOLLANDSE KUSTSPOOR (werkspoor) Deel 4: Van de Leihoek naar Camperduin W.C. (Wim) Verboom Een doorsnedetekening van zowel de Hondsbossche als de Pettemer Zeewering, naar de situatie rond 1945.
- Laten we ons ritje langs het kustspoor vervolgen van de Leihoek naar Camperduin.
- Hieruit kan worden geconcludeerd dat in 1872 aan de Leihoek een loshaven werd gerealiseerd, waar schepen materiaal voor het dijkonderhoud konden aanvoeren.
- De Leihoek kreeg toen tevens een aansluiting op het werkspoor (zo die er al niet was).
- Op de kaart zien we drie bijzonderheden: de situatie bij Camperduin (A), het kruisingsspoor (B) en het overslagterrein bij de Leihoek (C).
- Op ca. 1500 m vanaf het beginpunt was er op de dijk een kruisingsspoor, een dubbelsporig gedeelte waar treinen elkaar konden passeren. C. Opslagplaats Leihoek (1872 - 1953) In de Leihoek (soms ook wel Leierhoek genoemd) lag een belangrijk sporencomplex op de, aan de voet van de dijk gelegen, opslagplaats van het hoogheemraadschap.
- Vandaar werden deze met kleine schepen, getrokken door een paard, naar het haventje van de Leihoek vervoerd.
- Ook Rijkswaterstaat voerde via de Leihoek materiaal aan, dat dan via het spoor in noordelijke richting naar Petten werd afgevoerd.
- Verder woonde er Quak, die met paarden het vervoer van materialen verzorgde en tevens vrachtschepen naar de Leihoek sleepte.
- De situatie rond het op- en overslagterrein aan de Leihoek.
|
|